Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej to jedne z podstawowych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia transakcji kupna lub sprzedaży nieruchomości. To także dokumenty niezbędne do założenia księgi wieczystej dla danej nieruchomości – w takim przypadku muszą jednak posiadać odpowiednią adnotację urzędniczą – iż zostały wydane do celów wieczystoksięgowych.
Wypis z ewidencji gruntów i budynków
Ewidencja gruntów i budynków (EGiB) to jeden z referencyjnych rejestrów, zawierający informacje o nieruchomościach:
- gruntach – (granice, powierzchnia, położenie, rodzaj użytków gruntowych i ich klas bonitacyjnych, a także oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeśli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty);
- budynkach (położenie, przeznaczenie, funkcje użytkowe i ogólne dane techniczne);
- lokalach (położenie, funkcja użytkowa, powierzchnia użytkowa).
Ponadto w Ewidencji gruntów i budynków wykazuje się:
- właścicieli nieruchomości, inne podmioty, w których władaniu lub gospodarowaniu znajduje się nieruchomość (dotyczy nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego),
- osoby władające gruntami na zasadzie samoistnego posiadania (dotyczy gruntów, które nie maja księgi wieczystej ani zbiorów dokumentów i nie można ustalić ich właścicieli),
- miejsce pobytu stałego lub adres siedziby właściciela/właścicieli, osoby władającej gruntami itd;
- informacje o ewentualnym wpisie do rejestru zabytków,
- informacje, czy dany grunt (w całości lub części) objęty jest formą ochrony przyrody,
- informacje na temat umów dzierżawy,
- wartość katastralną nieruchomości.
Jak uzyskać wypis z ewidencji gruntów?
Aby otrzymać wypis z EiG, należy złożyć stosowny wniosek (ujednolicony wzór) w starostwie (Wydział Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej) właściwym dla położenia danej nieruchomości. Wniosek ten możemy złożyć osobiście lub drogą mailową.
Wśród informacji, które będziemy musieli w nim zawrzeć są dane identyfikujące nieruchomość:
– powiat,
– gmina,
– obręb ewidencyjny lub adres nieruchomości,
– numer działki ewidencyjnej lub numer jednostki rejestrowej lub numer księgi wieczystej.
Warto odpowiednio wcześniej sprawdzić te informacje, zwłaszcza, jeśli chcemy uzupełniać wniosek na miejscu, w starostwie.
Poza odpowiednim wnioskiem, konieczne jest także dołączenie dowodu dokonania opłaty za dokument, których ceny różnią się w zależności od tego, jaki rodzaj dokumentu chcemy uzyskać, jak również od tego, czy ma on być w postaci drukowanej czy elektronicznej.
Kto może uzyskać wypis i wyrys z ewidencji budynków
Warto pamiętać, że nie każdy otrzyma dokumenty z Ewidencji Gruntów. Ze względu na dane w nich zawarte, tego typu informacje mogą uzyskać:
- właściciele nieruchomości, osoby i jednostki organizacyjne władające gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy zbiór danych lub wpis;
- osoby lub podmioty władające gruntami na zasadzie samoistnego posiadania (o ile ze względu na brak księgi wieczystej nie można ustalić właściciela);
- operatorzy sieci rozumieniu ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych;
- inne podmioty, niewymienione wyżej, o ile wykażą się interesem prawnym* w tym zakresie.
*Pamiętajmy, że interes prawny musi znajdować swoją podstawę w przepisach prawa. Interesem prawnym nie jest chęć zakupu działki czy nieruchomości.