wniosek o wpis do księgi wieczystej

Jak uzupełnić formularz KW WPIS (wpis hipoteki do księgi wieczystej)

Uzupełniamy formularz o wpis hipoteki do księgi wieczystej (KW WPIS)

Wbrew pozorom wypełnienie wniosku o wpisanie hipoteki do księgi wieczystej nie jest trudne.

W pierwszej kolejności musimy mieć wniosek KW-WPIS (Wniosek o wpis do księgi wieczystej), który pobierzemy ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości lub otrzymamy w każdym sądzie rejonowym w dziale ksiąg wieczystych.

Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku – możemy go uzupełniać komputerowo, maszynowo lub ręcznie – ale czytelnie, najlepiej drukowanymi literami. Ważne jest także, by niewypełnione pola (te które nas nie dotyczą) przekreślać.

Na pierwszej stronie wniosku należy wpisać dane sądu (właściwego ze względu na położenie nieruchomości) oraz numer księgi wieczystej.

Druga strona wniosku o wpis do księgi wieczystej zawiera dwa punkty: Wpis właściciela (współwłaściciela), użytkownika wieczystego (współużytkownika wieczystego), uprawnionego (współuprawnionego) oraz Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki. Jak nie trudno się domyśleć, w tej konkretnej sytuacji będzie interesował nas punkt drugi, w którym możemy wpisać treść żądania, np. Wnoszę o wpisanie do działu IV księgi wieczystej (nr księgi) hipoteki na kwotę (dokładna kwota) na rzecz (dane banku lub wierzyciela np. na rzecz Banku Spółdzielczego w Warszawie).
Nieuzupełnione pola przekreślamy.

Strona trzecia formularza KW-WPIS dotyczy już wnioskodawcy bądź uczestnika postępowania. Wnioskodawcą jesteśmy my, natomiast uczestnikiem postępowania może być wierzyciel bądź bank.
Następnie uzupełniamy dokładnie poszczególne rubryki, dotyczące wnioskodawcy czyli nasze dane osobowe, miejsce zamieszkania, adres korespondencyjny – jeśli jest inny niż adres zamieszkania. W kolejnym kroku należy wpisać dane uczestnika postępowania, czyli dokładne dane wierzyciela (jeśli jest nim osoba fizyczna) lub dane banku.

Czwarta i zarazem ostatnia strona wniosku KW-WPIS, to rubryka dla następnego wnioskodawcy/uczestnika postępowania – jeśli takowy jest oraz wykaz dokumentów dołączonych do wniosku – załączników.

Warto zauważyć, że już „odgórnie” mamy wpisane trzy nazwy załączników, których jednak nie musimy dołączać, jeśli nie ma takiej potrzeby (wtedy w Liczbie załączników wpiszmy 0 lub przekreślmy te rubryki).

Te załączniki to:

  • KW-WUWnioskodawca/uczestnik postępowania, który może być załącznikiem zarówno do KW-WPIS (wniosku o wpis do księgi wieczystej), jak i KW-ZAL (wniosek o założenie księgi wieczystej). Załącznik ten uzupełnia się tylko w sytuacji, w której w pierwotnym wniosku nie udało się zmieścić danych wszystkich uczestników postępowania czy też wnioskodawców.
  • KW-PPPełnomocnik/Przedstawiciel ustawowy – jest również załącznikiem do formularza KW-WPIS oraz KW-ZAL. Stosuje się go w sytuacji, w której we właściwym wniosku nie udało się zmieścić danych wszystkich przedstawicieli ustawowych lub pełnomocników.
  • KW-ZADŻądanie wpisu w księdze wieczystej – podobnie jak poprzednie załączniki może stanowić załącznik do KW-ZAL i KW-WPIS, a stosuje się go w sytuacji, w której na podstawowym formularzu nie udało się zmieścić wszystkich żądań wniosku.

Informacje jakie z pewnością powinniśmy uzupełnić na czwartej stronie KW WPIS to Dane identyfikujące inny dokument – czyli np. umowa kredytowa oraz oczywiście potwierdzenie zapłaty za złożenie wpisu.

Nie zapomnijmy również o wpisaniu swoich danych osobowych w ostatniej z rubryk, wraz z datą składania wniosku i własnoręcznym podpisem.

[Głosów: 31   Average: 3.4/5]